Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Usuwanie pojazdów z dróg oraz przechowywanie na parkingu strzeżonym

Miejsce załatwienia sprawy:

Wydział Komunikacji i Transportu

Starostwo Powiatowe w Krapkowicach, ul. Kilińskiego 1, parter – sala obsługi petenta.

Godziny urzędowania:

Poniedziałek – piątek od 7.30 – 18.00

Tel. 77 40 74 323, 77 40 74 336

mail:

Podstawa prawna:

1.  Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zmianami);

2.  Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej (Nr 143, poz. 846).

Informacje:

Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela pojazdu w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1 – 2  ustawy - Prawo o ruchu drogowym, t.j.:

1)  pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny  sposób zagraża bezpieczeństwu;

2) nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy – Prawo o ruchu drogowym;

3) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego chyba, że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;

4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym;

5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.

 Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:

1) kierowała nim osoba:

  a) znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,

  b) nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania  pojazdu;

2) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadkach, o których mowa w art. 140ad ust. 2 pkt 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu spowoduje powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu.

Usunięcie pojazdu z drogi może nastąpić tylko w wyniku wydania dyspozycji usunięcia przez Policję lub Straż Miejską.

Pojazd usunięty z drogi umieszcza się na parkingu strzeżonym aż do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie.

 

Na podstawie umowy zawartej, świadczenie usług w zakresie usuwania pojazdów z dróg zlokalizowanych na terenie powiatu krapkowickiego w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz prowadzenie parkingu strzeżonego do przechowywania usuniętych pojazdów wykonywane jest przez przedsiębiorcę:

TRANS – HOL Anna Langer

Siedziba: 47-303 Krapkowice, ul. Ks. Koziołka 28

Tel. kom. 601486314, 605041902.

Miejsce położenia parkingów strzeżonych:

  1. 47-303 Krapkowice, ul. Piastowska 25 – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
  2. 47-300 Steblów ul. Ligonia 5 – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.

 

Wydanie pojazdu z parkingu strzeżonego następuje po okazaniu:

- dowodu uiszczenia opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu ( w tym celu należy zgłosić się do Wydziału Komunikacji i Transportu);

- Zezwolenia wystawionego przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu.

 

Przepadek pojazdu na rzecz powiatu

Starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu, jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia. Powiadomienie zawiera pouczenie o skutkach nieodebrania pojazdu.

Do wykonania orzeczenia sądu o przepadku pojazdu jest obowiązany Starosta. Wykonanie orzeczenia następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z uwzględnieniem przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania  o przepadku pojazdu ponosi osoba będąca właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu. Jeżeli w chwili usunięcia, pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia tych kosztów.

Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje Starosta.

Termin płatności należności ustalonych decyzją wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Odsetki ustawowe nalicza się od dnia następującego po upływie terminu płatności.  Należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Opłata:

Na podstawie Uchwały Nr LI/316/2014 Rady Powiatu Krapkowickiego z dnia 30 października 2014 r. opłaty za usuwanie pojazdów z dróg położonych na terenie Powiatu Krapkowickiego, w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy -  Prawo o ruchu drogowym, są w następującej wysokości:

1) rower lub motorower – 110 zł,

2) motocykl – 218 zł,

3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 478 zł,

4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t – 597 zł,

5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – 846 zł,

6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 1 247 zł,

7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 1 518 zł.

 

Opłaty za przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym (nalicza się je za każdą rozpoczętą dobę) są w następującej wysokości:

1) rower lub motorower – 17 zł,

2) motocykl – 24 zł,

3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 37 zł,

4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t – 49 zł,

5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – 71 zł,

6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 132 zł,

7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 196 zł.

Wysokość kosztów o których mowa w art. 130a ust. 2a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.  Prawo o ruchu drogowym powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu spowodowało powstanie tych kosztów, wynosi 40% opłaty jak za usunięcie pojazdu określonego rodzaju.

Opłatę można uiścić gotówką w kasie Starostwa (parter, obok sali obsługi petenta), która jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 18.00, dokonać wpłaty z wykorzystaniem karty płatniczej lub dokonać przelewu na rachunek bankowy podany poniżej:

 

Starostwo Powiatowe w Krapkowicach

Bank Spółdzielczy Krapkowice

Nr rachunku: 53 8884 0004 2001 0000 0097 0001